Amerikaanse FMC wil meer informatie van P3 Alliantie

608

De Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC) wil meer informatie van de rederijen die gaan deelnemen aan de P3 Alliantie.

De Verenigde Staten maken zich zorgen over de vermindering van het aantal schepen in de P3-Alliantie tussen Maersk Line, CMA-CGM en Mediterranean Shipping Company als dit samenwerkingsverband van start is. De Federal Maritime Commission (FMC) vraagt zich af wat de gevolgen hiervan zijn voor consumenten, verladers en terminaloperators.

VS bezorgd over minder containerschepen in P3 AlliantieVoorzitter Mario Cordero van de FMC wil samen met de Europese Unie en China in gesprek om te kijken wat de mogelijke consequenties zijn van de samenwerking tussen de rederijen. Om te kijken wat de rol van de VS, Europa en China kan zijn, wil hij een bijeenkomst in Washington beleggen.

Marktaandeel
De drie rederijen beginnen in 2014 met de samenwerking. Het gaan dan volgens FMC-voorzitter Mario Cordero over de diensten tussen China en Europa, maar ook over de routes naar de Verenigde Staten. Eerdere cijfers van Maersk gaven aan dat de alliantie een marktaandeel krijgt van 42 procent op de routes van Azië naar Europa, 24 procent op de transpacifische routes en 40-42 procent op de transatlantische routes.

Minder schepen
Grote zorg van commissaris William P. Doyle is het feit dat de alliantie het aantal schepen gaat verminderen. ‘De gecombineerde vloot van 346 schepen wordt verminderd tot 255 schepen als de alliantie er is. Ik wil graag van anderen weten wat de mogelijke consequenties hiervan kunnen zijn voor de Amerikaanse consumenten, de verladers en de terminaloperators.’ (Bron: FMC)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter