Allianties rederijen zorgen voor minder schepen Azië-Europa

465

LONDEN – De vorming van de mega-allianties in de containervaart heeft ervoor gezorgd dat de rederijen minder schepen inzetten op de routes tussen Azië en Europa. De totale capaciteit van de ingezette schepen daalde met één procent naar 218.500 teu per week.

Allianties rederijen zorgen voor minder schepen Azië-EuropaMaritieme onderzoeksbureau Drewry concludeert dat het aantal ingezette schepen daalde van 245 tot 232 schepen, dat is ruim vijf procent minder. Het aantal diensten tussen Azië en Europa na de allianties daalde van 22 naar 21. De gemiddelde capaciteit van de schepen steeg van 12.400 tot 12.600 teu. Dat komt volgens de onderzoekers vooral doordat rederijen kleine incourante schepen uit de vaart hebben genomen en grotere containerschepen, de zogenaamde Ultra Large Container Vessels (ULCVs), in de vaart kwamen.

Vier allianties

Vier allianties controleren nu de diensten van Azië naar Europa. De samenwerking van Maersk en MSC in 2M is met een marktaandeel van 31 procent de grootste. De CKYHE alliantie en de G6 hebben beiden een marktaandeel van 24 procent. De samenwerking van CMA CGM, UASC en China Shipping in Ocean Three heeft een marktaandeel van 21 procent. (Bron: Drewry)

Meer over de Allianties:
CMA-CGM werkt met CSCL en UASC samen in Ocean Three
Verladers vrezen eenheidsworst na containeralliantie Ocean Three
MSC en Maersk vragen China toestemming samenwerking

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief