‘Alles doen om veiligheid truckers bij Calais te garanderen’

638

BRUSSEL – SP-Europarlementariër Dennis de Jong wil dat alle registers worden opengetrokken om de veiligheid van vrachtchauffeurs bij Calais te kunnen garanderen. ‘Frankrijk, België en Nederland moeten samen op korte termijn zorgen voor de veiligheid van onze chauffeurs. De Europese Commissie kan helpen, onder meer via financiële steun.’

calais3De afgelopen week was de alarmerende situatie in Calais veel in het nieuws. Spanningen tussen vrachtwagenchauffeurs en migranten die als verstekeling aan boord willen naar Engeland, nemen met de dag toe. ‘Ik heb met alle betrokkenen contact en verwacht dat de situatie snel zal verbeteren. Uiteindelijk zal echter de oorzaak van de problemen zelf moeten worden aangepakt. Dat betekent herziening van het mislukte Europese asielbeleid.’

Tien maatregelen

Binnen het Europees Parlement heeft De Jong een groep gelijkgezinde Europarlementariërs uit alle politieke fracties bijeengebracht. Zij houden zich bezig met wantoestanden in het vrachtvervoer, zoals de uitbuiting en verdringing van chauffeurs. ‘Ook over Calais heeft deze groep zich gebogen en nog deze week gaat er een brief naar de bevoegde Franse ministers met het verzoek tien concrete maatregelen te nemen in en rondom Calais. Daarnaast heeft De Jong contact gehad met de Europese Commissie en heeft hij een brief geschreven aan Eurocommissaris Bulc (Transport) met het verzoek om binnenkort langs te kunnen komen met een delegatie van transportondernemers en chauffeurs.’

Druk blijven zetten

De Jong: ‘Je merkt dat door het sterk toegenomen aantal migranten in en rondom Calais de Franse regering de problemen zelf ook onderkent. Zou oorspronkelijk de infrastructuur in Calais eind dit jaar zijn aangepast, nu zou dit al in de zomer klaar moeten zijn. Het is echter belangrijk druk te blijven zetten op de Fransen, want als je, zoals ik in januari deed, ter plaatse kijkt wat er allemaal nog moet worden aangelegd om de chauffeurs een snelle en veilige doorgang te bieden naar de Eurotunnel, dan vraag ik me af hoe ze dat in twee maanden voor elkaar kunnen krijgen. Vandaar onze brief aan de Franse ministers en, indien nodig, reizen we met een hele delegatie Europarlementariërs af naar Parijs’.

Hoge boetes

Een ander probleem is het Britse beleid om bonafide Nederlandse chauffeurs hoge boetes op te leggen, als er ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch migranten aan boord van hun wagen worden aangetroffen. ‘Hierover heb ik al contact gehad met de Britse autoriteiten. Ze zijn het met me eens dat juist Nederlandse chauffeurs zich over het algemeen netjes gedragen en zich niet schuldig maken aan betaalde mensensmokkel. Deze week heb ik opnieuw aangedrongen op een schriftelijke bevestiging van hun beleid waarbij chauffeurs die vrijwillig alle controles hebben ondergaan, en zich ook overigens hebben gehouden aan de Britse gedragscode, geen boetes moeten krijgen. De Britten hebben toegezegd mij deze informatie op zeer korte termijn te verschaffen.’

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief