Akkoord over op afstand afleesbare tachograaf

647

Het Europees Parlement is gisteren akkoord gegaan met de nieuwe digitale tachograaf voor vrachtwagens en bussen boven de 3,5 ton. De Europese Commissie gaat de technische specificaties uitwerken. Als die vast staan, wordt de nieuwe tachograaf over drie jaar ingebouwd in nieuwe vrachtwagens. Over vijftien jaar moeten alle vrachtwagens die internationaal rijden er een hebben.    

Akkoord over op afstand afleesbare tachograafMet de nieuwe tachograaf is het straks mogelijk om informatie op afstand uit te lezen. Met de tachograaf wil Europa de veiligheid in het wegvervoer verbeteren door het eenvoudiger aflezen van de rijd- en rusttijden van de chauffeur. ‘Op deze manier willen we ook de werkomstandigheden van de chauffeurs verbeteren en zo sociale dumping proberen te vermijden’, zegt Silvia Ticau die de onderhandelingen leidde. ‘Deze tachograaf slaat automatisch de snelheid en de afstand op en het begin- en het eindpunt. Deze data kan allemaal op afstand worden uitgelezen door de controlerende instanties. Deze kunnen dan alleen voertuigen met verdachte data controleren. Overigens blijft het verboden om automatisch boetes te kunnen opleggen.’

Uitzondering
Ticau meldde nog wel dat er een uitzondering is voor vrachtwagens van minder dan 7,5 ton. ‘Het gaat dan om vrachtwagens die materialen of machines vervoeren die de chauffeur nodig heeft in zijn dagelijkse werk. De afstand mag dan niet groter zijn dan honderd kilometer. Het rijden mag dan de hoofdactiviteit van de chauffeur zijn.’