Europarlementariër Agnes Jongerius heeft de Europese Commissie gevraagd alle mogelijkheden te bekijken om Rusland aan te spreken op het conflict rond het TIR-carnet. Volgens Jongerius worden chauffeurs uit heel Europa gedwongen met grote sommen contant geld op zak aan hun rit te beginnen. ‘Onze chauffeurs zijn geen pin-automaat’, schrijft Jongerius.
De Russische douaniers houden zich niet aan een internationaal verdrag voor grensoverschrijdend vervoer, wat leidt tot een miljoenenstrop voor Nederlandse transporteurs. ‘Nederlandse chauffeurs met een opdracht in Rusland, moeten voortaan als ze hun spullen klaarmaken niet vergeten om 2.000 euro contant geld in te pakken. Dat is namelijk het bedrag dat nodig is om de Russische grens te passeren, sinds het land het TIR-carnet niet meer aanvaardt. Dit carnet regelt dat chauffeurs zonder extra douanekosten de grens over kunnen. Rusland, één van de 68 ondertekenaars van het verdrag, blijkt echter al maanden geen genoegen meer te nemen met dit carnet.
Niet aanvaardbaar
Jongerius vindt het niet aanvaardbaar dat chauffeurs met zoveel cash geld de weg op worden gestuurd. ‘Het maakt ze een makkelijk doelwit voor criminelen. Daarnaast heeft deze praktijk al gezorgd voor 40 tot 60 miljoen totale schade voor de Nederlandse transportsector. Tegelijk is niet helemaal duidelijk wat Rusland te winnen heeft bij deze gang van zaken: de IRU becijferde dat de extra rompslomp aan de grens Rusland zelf 2,2 miljard kost. Wat de totale kosten zijn voor Europese vervoerders is op dit moment nog niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat zolang Rusland geen douane-autoriteit instelt die van hetzelfde blad zingt als de Europese, dat slecht is voor onze chauffeurs, de Europese vervoerderssector en de betrekkingen tussen de EU en Rusland.’ (Bron: PvdA)
Meer nieuws over het TIR-conflict:
– Miljoenenstrop transporteurs door rompslomp TIR Rusland
– Rusland verlengt TIR overeenkomst tot 1 november
– IRU dreigt president Poetin met het intrekken van TIR-dekking
Bekijk de foto’s van de Oranjegekte in transport en logistiek
Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief