‘Afschrikwekkende handhaving bestaande transportregels nodig’

297

BRUSSEL – Een Roemeense vrachtwagenchauffeur die twee weken geleden op een parkeerplaats dood werd aangetroffen met het hoofd op het stuur van zijn vrachtwagen. Het is volgens Elena Frandes van de Roemeense chauffeursvakbond SLT een van de voorbeelden wat er in het Europese wegtransport nu gaande en mis is.

ChristenUnie pleit voor sobere gratis parkeervoorzieningenDe Roemeense chauffeur had een Slowaaks arbeidscontract, werkte feitelijk voor een  West-Europees bedrijf en reed ritjes in Nederland, België en Frankrijk. ‘Hij tekende in juni 2014 zijn arbeidscontract en was sindsdien niet meer thuis geweest. Al die tijd leefde hij in en rondom zijn vrachtwagen. Ook hierin waren zaken aan de orde die eenvoudigweg verboden zijn. De bestaande regels moeten worden gehandhaafd en werknemers beschermen.’

Aansprakelijk

FNV Transport en Logistiek, BTB-ABVV België en Oost-Europese vakbonden pleiten vandaag opnieuw samen in Brussel voor handhaving van de bestaande Europese wetgeving en het medeaansprakelijk stellen van de opdrachtgevers in de transportsector.

‘Een eerlijke transportsector bereik je niet door Europese regels aan te passen, maar door de bestaande regels te handhaven en ook opdrachtgevers verantwoordelijk te maken’, aldus de West- en Oost-Europese transportbonden.

Lappendeken

In het Europees parlement wordt vandaag gesproken over de invoering van het minimumloon in Duitsland. FNV en BTB zijn blij dat ook Duitsland een minimumloon heeft ingevoerd. Deze Duitse maatregel is volledig in lijn met Europees recht en moet voorkomen dat loondumping en arbeidsuitbuiting gemeengoed worden. Een deel van de werkgevers vreest een Europese lappendeken aan wet- en regelgeving en vraagt Europa om actie te ondernemen om dit  te voorkomen.

Lidstaten aanspreken

De vakbonden willen dat de Europese Commissie (EC) niet de regels aanpast of alleen lidstaten aanspreekt die de regels wel naleven maar dat de EC handhaving actief gaat organiseren en lidstaten die dat niet doen op de vingers tikt.
Edwin Atema van FNV Transport en Logistiek: ‘We zien in de transportsector wat er gebeurt als lidstaten en Europa niet toezien op de handhaving van de bestaande wetten. Loondumping en concurrentievervalsing worden gemeengoed. Door de bestaande wetten niet te handhaven, weten werkgevers een web van laag-lager-laagste lonen en arbeidsvoorwaarden te weven. Deze loondumping kan worden gestopt door de bestaande wetgeving effectief en afschrikwekkend te handhaven.’

Flyeractie

West- en Oost-Europese transportvakbonden houden aan het einde van de middag de een flyeractie voor het Europees parlement en zijn aanwezig bij het debat in het Europees parlement.

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief