Acties tegen onderbetaling en werkomstandigheden DP World

639

De ITF (International Transport Workers’ Federation) begint in september wereldwijde acties tegen de slechte werkomstandigheden bij Dubai Ports World (DP World).

Volgens de ITF houdt DP World zich wereldwijd systematisch niet aan de vereiste werkomstandigheden en de beloning. Zo worden de vakbonden vaak niet erkend als onderhandelingspartner en worden niet officiële havenwerkers aan het werk gezet.

‘Niet 21ste eeuw’
Voorbeelden van terminals waar de werkomstandigheden van werknemers sterk te wensen overlaten zijn volgens ITF onder meer de London Gateway terminal en de terminal in de haven van het Acties tegen onderbetaling en slechte werkomstandigheden bij DP WorldAustralische Brisbane. Volgens Steve Biggs van Unite the Union’s luisteren de bazen op de Londense terminal niet naar het personeel. ‘Dit is niet de manier waarop wij zien dat een werkgever zich in de 21ste eeuw gedraagt.’
In Brisbane wil de Maritime Union of Australia met DP World in gesprek over het verlies van banen en de werkomstandigheden.

Ook op andere terminals van DP World in de wereld is het volgens de ITF kommer en kwel. Zo is het voor de werknemers van de International Container Transhipment Terminal in het Indiase Cochin verboden zich te verenigen. Op de Chennai Container Terminal in India wordt volgens de ITF de vakbond Madras Port Trust Employees’ Union niet erkend. Ook wil DP World de cao op de Nhava Sheva International Container Terminal niet vernieuwen.

Overleg en cao
Doel van de acties is dat DP World de vakbonden erkent als onderhandelaar en dat er collectieve arbeidsovereenkomsten worden afgesloten. Niet alleen op de genoemde terminals, maar wereldwijd. Verder eisen de vakbonden dat DP World bij automatisering van de terminals in overleg gaat met de vakbonden en er alles aan doet om het verlies van banen te voorkomen.