Actie tegen files Antwerpen

524

De Vlaamse Kamers van Koophandel (Voka) zijn een actie begonnen tegen de vele files in en rond Antwerpen. ‘De files worden elke dag langer en hebben impact op weggebruikers tot ver buiten de metropool. Burgers maar vooral ondernemingen zijn het getalm in het Oosterweeldossier meer dan beu.’

Om uiting te geven aan het algemene ongenoegen hebben de acht Kamers van Koophandel de website oosterweel.nu gelanceerd. Iedereen die de files beu is en vindt dat er vaart moet gemaakt worden, kan zijn stem laten horen en een steunbrief ondertekenen op de website.

Vlaming wil Oosterweelverbinding, geen doekje voor het bloedenErnstige hinder

‘Het fileprobleem op de Antwerpse ring is een Vlaamse kwestie geworden, waar wij ook in Oost-Vlaanderen dagelijks mee te maken krijgen’, zegt Voka-bestuurder Geert Moerman. ‘Dagelijks staan er uit alle windrichtingen files richting Antwerpen. Ook op de E17 vanuit Oost-Vlaanderen dus. Het resultaat is een structurele ernstige hinder voor Oost-Vlaamse ondernemingen die transporten richting Antwerpen, Kempen of Nederland hebben. Op dit ogenblik dat wij deze oproep lanceren, stel ik vast dat er 97 minuten vertraging zit op het traject Gent-Antwerpen. Touring Mobilis geeft voor deze verplaatsing een reistijd van 127 minuten op, in plaats van de normale 30 minuten.’

Economische schade

De reuzefiles rond Antwerpen zijn een strop voor de Vlaamse economie. Berekeningen wijzen uit dat ze jaarlijks ongeveer 100 miljoen euro directe economische schade veroorzaken voor het vrachtvervoer.  Daar bovenop komt nog de hinder voor de pendelaars: gemiddeld staat de Vlaming 59,7 uur per jaar in de file, in de Antwerpse regio is dit 78 uur. De ‘schade’ van dit tijdsverlies tijdens de spitsuren wordt berekend op nog eens 2 miljoen euro per werkdag.

‘De mobiliteitsknoop is dermate ernstig dat deze de competitiviteit van onze bedrijven aantast. Onze Antwerpse Voka-collega’s bevestigen dat sommige bedrijven in de regio, hun activiteiten om die reden hebben geherlokaliseerd. Ook voor Oost-Vlaamse bedrijven is dit mobiliteitsprobleem een rem op verdere investeringen.’

Positief signaal

Met de steunbrief aan de Vlaamse regering en een oproep tot een snelle realisatie van de Oosterweelverbinding wil Voka een sterk positief signaal geven. ‘Dit project biedt de beste garantie om de ruime Antwerpse regio beter bereikbaar te maken en de verkeersveiligheid te verhogen. Het sluiten van de Antwerpse ring zorgt ook voor een betere verkeersdoorstroming. Ook Oost-Vlaanderen is heel erg vragende partij.’ (Bron: Voka)

Meer over de Oosterweelverbinding:
Belgische transporteurs tevreden over besluit Oosterweelverbinding
Vlaanderen kiest Oosterweeltracé en voor tol op Scheldetunnels
Vlaamse transporteurs gematigd positief over regeerakkoord

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief