Achterste deel MOL Comfort zinkt naar vier kilometer diepte

798

Het achterste gedeelte van het gebroken containerschip MOL Comfort is naar vier kilometer diepte gezonken. Van de 1.700 containers die aan boord stonden van dat deel van de MOL Comfort, drijven er nog enkele. Dat heeft rederij rederij Mitsui O.S.K. Lines (MOL) bekendgemaakt.

Achterste deel MOL Comfort zinkt naar vier kilometer diepteHet voorste deel van de MOL Comfort is volgens Muto wel veilig en heeft een groot deel van de containers nog aan boord. Slepers zijn inmiddels bezig dat deel naar de Perzische Golf te slepen.

Breken

De MOL Comfort van Mitsui O.S.K. Lines brak maandag 17 juni op de Indische Oceaan onderweg van Singapore naar Jeddah. Het weer was slecht. Door nog onbekende oorzaak knakte het schip midscheeps en stroomde water binnen. De 26 bemanningsleden, 11 Russen, 1 Oekraïner en 14 Filippijnen, sprongen in de reddingsboten. Ze werden allemaal gered door passerende schepen. Het was volgens de rederij toen onmogelijk nog op eigen kracht verder te varen.
De MOL Comfort heeft een capaciteit van 7.041 teu. Het schip is in 2008 gebouwd en vaart onder de vlag van de Bahamas.

Inspecties

Volgens de rederij is nog onbekend hoe het breken van de MOL Comfort op 17 juni heeft kunnen gebeuren. Om de oorzaak te achterhalen, is Mitsubishi Heavy Industries als de bouwer van het schip aan een onderzoek begonnen. Klassebureau Nippon Kaiji Kyokai, ClassNK gaat samen met de scheepsbouwer de zes zusterschepen inspecteren. Dit zijn de MOL Creation, MOL Charisma, MOL Celebration, MOL Courage, MOL Competence en de MOL Commitment. De inspecties kunnen mogelijk aan het licht brengen wat het breken van de  MOL Comfort heeft veroorzaakt en voorkomen dat opnieuw een van de schepen op zee breekt. (Foto gCaptain.com)

Meer nieuws over de MOL Comfort