‘Achterlandverbindingen hebben geen last van R’damse congestie’

617

De achterlandverbindingen zoals weg, spoor, binnenvaart en short sea hebben geen last van de congestie in de Rotterdamse haven. En volgens minister Schultz hebben andere Europese havens ook last van congestie.

Hapag-Lloyd voert congestietoeslag voor binnenvaartlading in‘Uit informatie die ik heb ingewonnen bij het Rotterdamse havenbedrijfsleven maak ik op dat de conclusie dat ‘deepsea’-rederijen steeds meer lading in Antwerpen in plaats van Rotterdam lossen en laden, niet wordt gedeeld. Er is weliswaar sprake van congestie bij enkele Rotterdamse containerterminals, maar dat geldt ook voor de terminals in andere Noord-Europese havens waaronder Antwerpen en Hamburg. Deze congestie wordt veroorzaakt door een samenloop van omstandigheden, waaronder juist een toegenomen ladingaanbod en het feit dat containerschepen niet op de afgesproken tijd binnen komen, wat consequenties heeft voor de terminalplanning. Daarbij speelt in Rotterdam de aanpassingen aan een bestaande terminal om grotere containerschepen snel en efficiënt te kunnen afhandelen. Dit geeft tijdelijk beperkingen.’

Geen uitwijk
Fluctuaties in ladingstromen zijn volgens de minister als gevolg van marktwerking aan de orde van de dag. ‘Alhoewel er zeker zorgen zijn onder de verladers en cargadoors wordt op dit moment door geen van de partijen een wezenlijke uitwijk van lading naar Antwerpen waargenomen. Betrokken partijen in de Rotterdamse haven doen er daarbij alles aan om de congestie terug te dringen. In dat verband wijs ik ook op de opening van de nieuwe terminals van RWG en APMT op Maasvlakte 2 dit najaar. Daarmee zal de overslagcapaciteit voor containers in de Rotterdamse havens aanzienlijk toenemen.’ (Bron: Tweede Kamer)

Meer nieuws over de congestie in de Rotterdamse haven:
– Rotterdamse haven neemt maatregelen tegen vertragingen
– Wachttijd voor binnenvaart bij ECT blijft vier tot zes dagen
– Ernstige zorgen over vertragingen voor de binnenvaart bij ECT

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief