Aanleg twaalf kilometer lange Vlaamse A11 begint 22 maart

411

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft vrijdag bekendgemaakt dat de eerste schop voor de aanleg van de A11 zaterdag 22 maart in de grond gaat. Deze twaalf kilometer lange nieuwe autosnelweg vormt het ontbrekende puzzelstuk tussen de N31 in Brugge en de N49 in Knokke-Heist.

Momenteel moet alle verkeer van en naar de haven langs de Havenrandweg-Zuid en de Dudzelestraat. Deze gewestweg telt één rijstrook in elke rijrichting en is minder geschikt voor zwaar verkeer. Met de komst van de A11 wordt het havenverkeer gescheiden van het lokale verkeer. De A11 vormt volgens Crevits een troef voor de ontwikkeling van de industriële activiteiten ten noorden van Brugge (Blauwe Toren), de haven van Zeebrugge en de lokale bedrijven.

Kruisingen
De A11 kruist spoorlijnen, het Boudewijnkanaal, het Leopold- en Schipdonkkanaal, de Heistlaan, de N376 en de N374. Voor elk van deze ‘kruispunten’ werd een oplossing gezocht en gevonden. Over de spoorlijn Brugge-Zeebrugge wordt een viaduct gebouwd. Over de kanalen worden bruggen aangelegd. De gewestwegen N376 en N374 worden ondertunneld. De Heistlaan wordt onder de A11 heen geleid. Havenverkeer beschikt over een nieuwe, bijkomende parallelweg.

2017
Na 42 maanden, in het najaar van 2017, moet de snelweg volledig klaar zijn. De bouwkosten van de infrastructuur wordt geraamd op 460 miljoen euro. (Bron: Hilde Crevits)

Volg TotaalTrans op Twitter