650.000 euro voor duurzame initiatieven in Rotterdamse haven

757

‘United Austria CO2nnection’, ‘De Freightforwarder’ en ‘De vouwcontainer’ ontvangen samen 650.000 euro voor projecten die de duurzame transitie in het Rotterdamse haven- en industrieel complex versnellen.

De voorstellen zijn gedaan in de eerste tenderperiode en moesten gericht zijn op efficiencyverbetering. Onlangs is de tweede  tenderperiode gestart. Voor deze periode, stellen het Havenbedrijf en Deltalinqs € 2,2 miljoen beschikbaar.

United Austria

United Austria CO2nnection wil een duurzaam spoorproduct tussen Rotterdam en Oostenrijk realiseren. Daartoe voegen de partners ECT, Cargo Austria en TX Logistik maritieme lading, continentale (petro)chemische lading en shortsea lading samen. Het combineren van drie ladingtypes komt 650.000 euro voor duurzame initiatieven in Rotterdamse havennog niet veel voor omdat de treinoperatie hierdoor aanzienlijk complexer en dus ook duurder wordt. Het samenwerkingsverband denkt echter dat op de lange termijn de door het bundelen hogere beladingsgraad, hier tegen opweegt.
De dienst rijdt vier keer per week (v.v.), met een capaciteit van ruim 30.000 TEU per jaar. Tractie wordt verzorgd door een elektrische multisysteem locomotief. De shuttle zal zowel lading van weg naar spoor trekken als nieuwe lading voor Rotterdam.

Freightforwarder

Initiatiefnemers Kühne + Nagel, Geodis Wilson, Maersk Line en APMT  richten zich met het project ‘De freightforwarder’ op het beschikbaar stellen van informatie tussen verlader, expediteur, terminal en rederij ten behoeve van de totale ketenefficiency. Hierdoor moet het aandeel binnenvaart/rail toenemen, de beladingsgraad omhoog gaan, wachttijden verminderen en ook emissiereductie bereikt worden.

Vouwcontainer

Holland Container Innovations, CARU Containers, Mac Andrews Holland, Caroz en Euroveen willen het transport efficiënter maken door transport van weg naar water te verschuiven en leegtransport te verminderen via inklapbare containers. Hiermee wordt een vervoersketen gevormd vanuit de regio Venlo naar Valencia en Bilbao in Spanje, waarbij in Nederland de binnenvaart wordt gebruikt. Deze kan uitgebreid worden tot een shuttle service. Ook is het mogelijk om via Groot Brittannië (Tilbury) naar Rotterdam te gaan. Door de lagere retourkosten van de inklapbare container wordt multimodaal vervoer ten opzichte van het wegvervoer. De tijd- en kostenvoordelen lijken vooral aantrekkelijk voor retailers. Dit project zal dan ook als voorbeeld dienen voor andere bedrijven. (Bron: Havenbedrijf Rotterdam)

Bekijk de foto’s van de Oranjegekte in transport en logistiek

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief