TotaalTrans op social media

Digitale vrachtbrief grens over

ZOETERMEER De wereldwijde transportkoepel IRU en het Nederlandse TransFollow, platform voor de digitale vrachtbrief, gaan een samenwerking aan. Hebben de IRU en TransFollow bekend gemaakt. Met de samenwerking gaan er versneld nieuwe internationale diensten en standaarden voor papierloos goederentransport ontstaan. Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zien de samenwerking als een belangrijke ontwikkeling met het oog op efficiënter, veiliger en duurzamer vervoer. transfollowEfficiënter Volgens EVO en TLN brengt de nieuwe samenwerking het grensoverschrijdend gebruik van de digitale vrachtbrief in de gehele Europese Unie een stap dichterbij. De samenwerking stimuleert namelijk een nieuwe mondiale standaard voor de digitale uitwisseling van vrachtgegevens. Tevens leidt de digitalisering tot een besparing. Het maken en gebruiken van een digitale vrachtbrief, nodig voor ieder internationaal transport, is namelijk veel efficiënter dan een papieren exemplaar. Immers, het invullen, verspreiden en verrijken van een digitale vrachtbrief gaat eenvoudiger en veiliger en er is minder risico op fouten en het zoekraken van documenten. Lastenbesparing Onderzoekers schatten dat de totale verwerkingskosten van een digitale vrachtbrief zo’n zeventig procent lager zijn dan van een papieren versie. Aangezien vervoerders in Nederland elk jaar al zo’n veertig (!) miljoen vrachtbrieven gebruiken, ligt hier een jaarlijkse potentiële lastenbesparing van 180 miljoen euro in het verschiet. De potentie in Europa loopt in de miljarden. TransFollow is ontwikkeld door Beurtvaartadres, een initiatief van TLN en EVO. Beurtvaartadres blijft voor Nederland de exclusieve distributeur van TransFollow.