3D printen reserve-onderdelen is nog steeds niet rendabel

764

BERCHEM –  3D printing technologie is al een tijdje ingeburgerd in de industrie maar de grote doorbraak in de sector van de reserve-onderdelen zal nog even uitblijven. Dit is de voornaamste conclusie uit het project ‘3D printing voor de wisselstukkenlogistiek’ van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vzw.

Minder opslag en vervoer nodig door komst van 3D printingEen rapport van McKinsey voorspelt dat, tegen het jaar 2025, 30 tot 50% van onderdelen en wisselstukken geproduceerd zal worden door 3D printers, met een kostenbesparing van 40 tot 55% ten opzichte van niet 3D-geprinte producten. Dit zou ongetwijfeld een grote impact hebben op meerdere processen in de logistieke keten. Het VIL onderzoek geeft echter aan dat er dan in tien jaar nog heel wat moet veranderen. Het aandeel reserve-onderdelen dat in aanmerking komt voor 3D printing is met minder dan 1% marginaal.

Onvoldoende rendabel

Het VIL startte in maart 2014 samen met dertien verladers en logistieke dienstverleners een project op om de opportuniteiten van 3D printing te onderzoeken voor de logistiek van wisselstukken. Conclusie van het onderzoek: de mogelijkheid om met 3D printing technologie reserve-onderdelen aan te maken bestaat, maar de kostprijs, snelheid van printen, beschikbare materialen en de printkwaliteit zorgen er vaak voor dat het niet rendabel is.

Potentieel

Voor het merendeel van de onderdelen is overgaan op 3D printing niet rendabel. Potentieel kan wel gevonden worden bij nauwelijks gebruikte reserve-onderdelen (minder opslagruimte, transportkosten en kapitaalbeslag), wanneer de mal of leverancier niet meer bestaat of bij lange levertermijnen van een cruciaal onderdeel met production break down tot gevolg. Denk bij dit laatste bijvoorbeeld aan de kosten van gemiste productie wanneer een generator uitvalt. (Bron: VIL)

Lees ook:
NMT onderzoekt proeftuin 3D-printen in scheepvaart
Maersk onderzoekt 3D-printen reserve-onderdelen aan boord
Minder opslag en vervoer nodig door komst van 3D printing

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief