1,4 miljoen ton chemie kan van weg naar binnenvaart en spoor

742

De chemische industrie kan en wil 1,4 miljoen ton aan chemische producten over water en spoor vervoeren. Het wegvervoer blijft echter favoriet zolang de knelpunten hiervoor niet zijn weggenomen. Dat meldt de Europese chemiekoepel Cefic.

Europa wil dat dertig procent van het vervoer door het wegtransport wordt verlegd naar andere modaliteiten zoals spoor en binnenvaart. Hoewel de chemische industrie dit als zeer ambitieus ziet, willen ze hier wel aan meewerken. Cefic liet daarom een onderzoek doen naar deze modal shift. Daaraan werkten dertien grote chemische bedrijven en vijftien logistieke dienstverleners in de chemie mee.

1,4 miljoen ton chemie kan van weg naar binnenvaart en spoorTop 5 knelpunten

Cefic vroeg de deelnemers aan het onderzoek naar de vijf grootste knelpunten. Deze knelpunten zorgen er voor de deelnemers voor dat er niet meer modal shift van de weg naar andere modaliteiten kan plaatsvinden.

  • De kosten zijn te hoog en niet vergelijkbaar met het wegtransport.
  • Er ontbreekt teveel intermodale infrastructuur vooral in Frankrijk, Spanje en Oost-Europa.
  • De andere modaliteiten hebben te vaak een lagere frequentie of capaciteit. Dit zorgt voor langere tijden voor vervoer in vergelijking met wegtransport.
  • Oplossingen voor het vervoer van de laatste kilometer zijn vaak te duur of zijn er gewoonweg niet.
  • Er zijn te weinig of helemaal geen terminals om de goederen over te kunnen slaan.
Oplossingen

Cefic concludeert dat het van de weg halen van de 1,4 miljoen ton aan chemie vanwege de knelpunten erg moeilijk wordt. Om het grensoverschrijdende intermodale tarnsport te bevorderen moeten volgens Cefic internationale technische, wettelijke en organisatorische regels worden geharmoniseerd.

Spoorwegondernemingen en beheerders van de infrastructuur moeten met een duidelijk plan komen voor een transparantere internationale markt. Ook moet het spoorvervoer zorgen voor dezelfde hoge betrouwbaarheid en de lagere prijzen in het wegtransport. Logistieke dienstverleners moeten meer werk maken van optimale intermodale oplossingen voor hun klanten en meer samenwerken om nieuwe intermodale verbindingen van de grond te krijgen.

De chemische industrie wordt op haar beurt gevraagd een actieve rol te spelen in het vinden van de meest duurzame en efficiënte manier van vervoer. Dat moet de industrie laten blijken door de ontwikkeling van intermodale alternatieven meer te steunen.

Intermodaal

Uit het onderzoek kwam ook dat de chemische industrie over heel Europa al veelvuldig gebruik maakt van intermodaal transport, maar dat dit vooral is te vinden op de corridors tussen de Benelux, Duitsland en Noord-Italië. (Bron: Cefic)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief